Wednesday 28 October 2009

28 CIVIL OCTOBER WAR








Η ερώτηση όμως που θα έπρεπε να θέσουμε ίσως πρώτα είναι η εξής: από πότε και πως αρχίσαμε να θεωρούμε ότι εντός των σχέσεων εξουσίας λειτουργεί ο πόλεμος, ότι μια αδιάλειπτη μάχη απεργάζεται την ειρήνη και ότι η πολιτική τάξη πραγμάτων είναι κατ ουσίαν μια τάξη μάχης?

Πως αντιληφθήκαμε (όσοι το αντιλαμβάνονται) ότι ο πόλεμος αποτελεί ίδιον της ειρήνης?
Ποιος αναζήτησε μέσα στη βουή και τη σύγχυση του πολέμου, μέσα στη λάσπη των μαχών, την αρχή κατανόησης της τάξης των θεσμών και της ιστορίας? Ποιος πρώτος σκέφτηκε ότι η πολιτική είναι η συνέχιση του πολέμου με άλλα μέσα?

Πως και γιατί ο πόλεμος εξακολουθεί να μαίνεται μέσα στους μηχανισμούς της εξουσίας ή τουλάχιστον να αποτελεί τη μυστική κινητήρια δύναμη των θεσμών, των νόμων και της τάξης?

Κάτω από τη λήθη, τις ψευδαισθήσεις ή τα ψέματα που προσπαθούν να μας πείσουν για τις ΄΄φυσικές αναγκαιότητες΄΄ ή τις λειτουργικές απαιτήσεις της τάξης, θα πρέπει να ανακαλύψουμε τον πόλεμο. Είναι ο κώδικας της ειρήνης. Διχάζει μονίμως ολόκληρο το κοινωνικό σώμα. Τοποθετεί τον καθένα μας στο ένα ή στο άλλο στρατόπεδο. Και δεν αρκεί να υιοθετήσουμε τον πόλεμο ως αρχή ερμηνείας. Θα πρέπει να τον αναβιώσουμε, να αφήσουμε κατά μέρος τις κρυφές και αφανείς μορφές υπό τις οποίες συνεχίζεται εν αγνοία μας και να προκαλέσουμε μια αποφασιστική μάχη για την οποία θα έχουμε προετοιμαστεί θέλοντας να είμαστε εμείς οι νικητές.
Michel Foucault: Για την υπεράσπιση της κοινωνίας.

Αυτό το σύμπαν man, είναι καμωμένο από πόλεμο και βασίζεται στον πόλεμο. Υπάρχουν άλλα σύμπαντα που είναι φτιαγμένα και λειτουργούν αλλιώς....
William S. Burroughs (σε ένα φίλο του)

Labels: , ,

Tuesday 27 October 2009

RESIST online

Monday 19 October 2009

Sex in Play-Play on Sex, the elementary of a Social Porn Opera

Title: click to enlarge.

Play is a fundamental activity that cannot be analyzed. (Johan Huizinga)

Εφόσον γίνουν αντιληπτές και αποδεκτές οι διαφορές ανάμεσα στο play και στο game, ναι έτσι μάλλον έχουν τα πράγματα. Χρησιμοποιώ τις αγγλικές λέξεις play και game, γιατί οι αντίστοιχες ελληνικές που γνωρίζω εγώ τουλάχιστον, δηλαδή παιδειά ( η Αριστοτελική έννοια της λέξης) και παιχνίδι ενέχουν κάποιες εννοιολογικές παγίδες με τις οποίες δεν θέλω να καταπιαστώ. Ξέρω πως δεν είναι πολύ κομψό, αλλά έτσι νομίζω είναι καλύτερα. Άλλωστε, είναι δουλειά φιλολόγων περισσότερο.

Το play, δεν μπορεί να αναλυθεί περαιτέρω γιατί απλά, δεν υπάρχουν συγκεκριμένα στοιχεία που να συγκροτούν το παιχνίδι στη γενικότητα του. Το play μπορεί να έχει αυτή ή εκείνη τη μορφή, να συμβεί σε αυτόν ή σε εκείνο τον τόπο ή χρόνο, να προκύψουν κατηγορίες από τον τρόπο που συμβαίνει ( συνήθως αν όχι πάντα, οι κατηγορίες αυτές συγκροτούν games) αλλά το play τελικά είναι. Play is play. Δεν μπορεί να υπαχθεί στην ολότητα του σαν γεγονός, σε κάποια κατηγορία θεωρητικής ή πρακτικής δράσης, όπως για παράδειγμα σε κάποια από τις Καντιανές κατηγορίες (και υποκατηγορίες) της θεωρίας των ικανοτήτων. Το play, εμφανίζεται επίσης σαν ένα καθαυτό φαινόμενο δι-υποκειμενικότητας (intersubjectivity), και έτσι δεν μπορεί να μπει στις παρενθέσεις της φαινομενολογίας συνολικά, εφόσον οποιαδήποτε απόπειρα θα πρέπει να το διαχωρίσει στα στοιχεία συγκρότησης του, τα οποία όμως μπορούν δυνητικά να είναι οτιδήποτε. Θα εμφανιστεί έτσι μπροστά μας το παράδοξο της εναλλαξιμότητας μεταξύ του περιεχομένου της παρένθεσης (εννοώ πάντα τη φαινομενολογική παρένθεση) και των ορίων της, δηλαδή των αγκυλών. Έτσι, η ίδια η διαδικασία θεώρησης του play, είναι από την αρχή ένα play. Μπορεί η ερμηνευτική του H.G. Gadamer να έχει προσφέρει πολλά στη κατανόηση του play αλλά μόνο μέσα στο πλαίσιο των δικών του όρων ΄΄παιχνιδιού΄΄ και πάντα μέσα στα εννοιολογικά πλαίσια της ερμηνείας του. To play, διαφεύγει συνέχεια μοιάζοντας να υπάρχει εσωτερικά στο κέντρο του κόσμου, και ταυτόχρονα να αποτελεί όριο του κόσμου.

Οι σημειώσεις αυτές, δεν σκοπεύουν βέβαια να αποτελέσουν κάποιο σχεδιάγραμμα για μια φιλοσοφία του play και έτσι δεν προχωρώ σε λογικές τεκμηριώσεις ή σε ακαδημαϊκές αναφορές σε σχολές σκέψης που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν σε συσχετισμούς και ανατροφοδοτήσεις.(Nothing is more boring than this). Αναφέρθηκα μόνο στη Καντιανή (και συνεπακόλουθα στην μετα-Καντιανή σχολή σκέψης), όπως και στη φαινομενολογική σχολή, που είναι ουσιαστικά τα δύο ευρωπαϊκά ρεύματα που ασχολήθηκαν άμεσα ή έμμεσα με το play, η πρώτη για να το θεωρήσει μη κατηγοριοποιήσιμο και η δεύτερη (Gadamer) να κάνει χρήση, να γονιμοποιήσει ίσως μέσω του play τα αυστηρά και κάπως ξερά χωράφια της ερμηνευτικής. Αφήνω τους σιτουατιονιστές στην άκρη, όχι μόνο γιατί οι αναφορές σε αυτούς σχετικά με το play –και όχι μόνο-έχει καταντήσει αηδία πια, αλλά και γιατί είπαν τα λιγότερα και τα καλύτερα. Οι σημειώσεις αυτές ,είναι απλά σημειώσεις, που αν έχουν ένα σκοπό, αυτός είναι να συμβάλλουν σε μια μελλοντικά πιθανή οπτικοποίηση που θα πάρει τη μορφή κάποιου media arts project. (Boring too but still playable)

Το play (παραφράζοντας τον R. Barthes) είναι -ήδη πάντα- play. Ειδικότερα στις μέρες μας με τις νέες τεχνολογίες που έδωσαν νέες μορφές στις παιγνιώδεις συμπεριφορές, αλλά κυρίως με τη μεταλλαγή της εργασίας από Φορντικό μοντέλο παραγωγής, στο μετα –Φορντικό της αναπαραγωγής, το play μεταλλάζεται επίσης και κινείται όλο και πιο κεντρικά στη παγκόσμια σκηνή του θεάτρου της διαχείρισης της οικονομίας και των κοινωνικών σχέσεων. Μου φαίνεται όλο και λιγότερο υπερβολή η θέση που διατύπωσε ο Julian Dibbel στο συνέδριο του Homo Ludens Ludens , στο Laboral της Gijon, λέγοντας πως ότι συνιστούσε για την παραγωγική διαδικασία ο ατμός κατά τον 19ο αιώνα και το πετρέλαιο για τον 20ο , θα συνιστά το play τον 21ο. Όμως αυτή η μετατόπιση από τη θέση της ΄΄αντι-παραγωγικής δράσης΄΄ όπως το ήθελε ο 20ος αιώνας, (Huizinga) στη θέση της βασικής βιοπολιτικής διαδικασίας παραγωγής του υποκειμένου –και όχι μόνο- του προσδίδει κάποια χαρακτηριστικά που οδηγούν αναπόφευκτα σε κάποιες συγκρίσεις. Συγκρίσεις με μια άλλη βασική όσο και κεντρική δράση του ανθρώπινου είδους, (αλλά και έννοια που μάλιστα εννοείται ως απόλυτο μέτρο στη πολιτική οικονομία των ηδονών) το σεξ.

Υπάρχει ένα στοιχειώδες χαρακτηριστικό στην οικονομία των ηδονών, έτσι όπως είναι τα πράγματα στη δύση που θέλει το σεξ σαν τη βασική αρχή (principe) της κατανόησης και του μέτρου κάθε ηδονής. Είναι γνωστό από την ιστορία της σεξουαλικότητας του Michel Foucault, πως εδώ και δυόμισι χιλιάδες χρόνια έχουμε μάθει να πιστεύουμε πως ο κανόνας κάθε ηδονής είναι –ανομολόγητα τουλάχιστον- το σεξ. Έτσι εξηγείται πως εμφανίζεται η ανάγκη μετριασμού του και συνάμα τι δημιουργεί, πως εμφανίζεται δηλαδή, η δυνατότητα ελέγχου του σεξ. Για την ιστορία είναι οι στωικοί, δηλαδή η σχεδόν οικουμενική τότε φιλοσοφία κεντρική στη πολιτική και κοινωνική ζωή του Ρωμαϊκού imperium, που ενστερνίστηκε στη συνέχεια ο χριστιανισμός, που έθεσαν το σεξ σαν κεντρικό κώδικα κάθε ηδονής. Με άλλα λόγια, όλες οι δυνατότητες του ανθρώπινου σώματος για παραγωγή ηδονής-άρα και νοήματος- υποχρεώθηκαν σε μια ερμηνεία που σαν βασικό κέντρο παραγωγής πληροφορίας, άρα γνώσης, ήταν (και είναι) η γενετήσια πράξη της αναπαραγωγής. Αυτό γέννησε στη συνέχεια, την ΄΄τακτοποίηση΄΄ στη περίοδο που εγκαινιάστηκε με τον χριστιανισμό, της υπόθεσης του σεξ με την επινόηση της σεξουαλικότητας, σαν ζεύγος αντιθέτων. Είναι αυτή η αντίθεση του σεξ και της σεξουαλικότητας που ανακλά τις θέσεις της εξουσίας, σαν νόμο και απαγόρευση. Αυτό που στη συνέχεια εσωτερικεύεται και ξανά ανακλάται έξω ως υποκειμενικό ήθος. (Απλά και με κάποιες εξαιρέσεις πρόκειται για τις ανοησίες που συνθέτουν το τοπίο των διαφορών του καθημερινού βίου). Η εξουσία έστησε ένα σύστημα σεξουαλικότητας που δεν κάνει τίποτε άλλο από το να λέει ΄΄όχι΄΄ στο σεξ. Δηλαδή κατ΄επέκταση να έχει τη δυνατότητα να δημιουργήσει τις πολιτικές της απόλαυσης άρα να θέσει τους όρους των ειδών και των μορφών της παραγωγής.

Μια μικρή χρονική αναδρομή: πως αντιμετωπίστηκε η περίφημη έκρηξη της σεξουαλικής επανάστασης των 60s, που ακόμα στοιχειώνει τα όνειρα της life style subjectivity (υποκειμενικότητας)? Κατ΄αρχή δημιουργήθηκε μια σειρά από καινοφανείς χώρους κοινωνικής συγκρότησης, που επανδρώθηκαν από ΄΄ειδικούς΄΄. Σεξολόγους, ειδικούς γιατρούς, ψυχαναλυτές της κυριακής, ακόμα και αναβαθμισμένα τμήματα ηθών (στη κεντρική Ευρώπη βέβαια ,όχι στη περιφέρεια) που σε γενικές γραμμές έλεγαν: Έχετε μια σεξουαλικότητα και αυτή η σεξουαλικότητα είναι ταυτόχρονα ματαιωμένη και φιμωμένη, υποκριτικές απαγορεύσεις τη καταπιέζουν. Ελάτε λοιπόν σε μας, δείξτε τη σε μας, εμπιστευτείτε σε μας τα θλιμμένα μυστικά σας. Στην ουσία επρόκειτο για ένα –καταπληκτικό ομολογουμένως- εργαλείο ελέγχου και εξουσίας. Όπως πάντα αυτό που είναι το ζητούμενο είναι να χρησιμοποιηθούν για λογαριασμό των μηχανισμών ελέγχου, αυτά που λένε οι άνθρωποι, αυτά που αισθάνονται και αυτά που ελπίζουν. Μια τακτική που εκμεταλλεύεται τον πειρασμό που νιώθουν οι άνθρωποι να πιστέψουν, πως για να είσαι ευτυχισμένος αρκεί να περάσεις το κατώφλι αυτής της λογικής, αρπάζοντας μια ευκαιρία που σου προσφέρεται απλόχερα και απλά να αφαιρέσεις μερικές αναστολές. Στο τέλος φυσικά, αυτή η διαδικασία καταλήγει στη καταπίεση και τον έλεγχο των κινημάτων εξέγερσης και απελευθέρωσης. Έτσι δεν συνέβη και έτσι δεν συμβαίνει ακόμα?

Οι τρόποι άσκησης του ελέγχου είναι σαν το καλό κρασί. Όσο παλιώνει τόσο καλύτερο γίνεται και τόσο πιο ΄΄αποτελεσματικά΄΄ συνοδεύει παλιά αλλά και νέα πιάτα. Η σχετικά πρόσφατη έκρηξη του buzz του web 2.0 δηλαδή οι κοινωνικές δικτυώσεις σε διάφορες online πλατφόρμες, επιβεβαιώνει τη διαπίστωση σχετικά με την ΄΄οικονομία΄΄ στους τρόπους ελέγχου και διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού. Η εμφάνιση τεχνολογιών πρόσβασης, σύνδεσης και διάδρασης περιέχει –όπως κάθε άλμα- μια αντίφαση. Από την μια πλευρά εντείνει της δυνατότητες εκμετάλλευσης γιατί ο χώρος και ο χρόνος παραγωγής αυξάνεται τεχνικά –σε κάποιες περιπτώσεις φτάνει το μάξιμουμ της εμπλοκής -υπάρχουν άνθρωποι που ακόμα και όταν κοιμούνται είναι online μέσω του avatar τους- από την άλλη όμως αν η νέα κατάσταση δεν ελεγχθεί, μπορεί να εκτροχιαστεί με απρόβλεπτα αποτελέσματα. Ο εταιρικός καπιταλισμός αναγνωρίζει και επωφελείται από το γεγονός ότι τα ΄΄σώματα΄΄ σε συνεργασία παράγουν περισσότερο και η δημιουργία κοινοτήτων αυξάνει την ικανοποίηση τους, γεγονός που με τη σειρά του, πολλαπλασιάζει ακόμα περισσότερο την παραγωγή. Όμως η συνεργατική αυτονομία πρέπει να αποκλειστεί και να ελεγχθεί για να εμποδιστεί η πιθανότητα καταστροφής της παραγωγικής δομής. Είπα στην αρχή πως το play είναι δυνητικά παντού. Δεν ισχυρίζομαι πως οι εταιρίες σχεδίασαν αρχιτεκτονικές συμμετοχής στα κοινωνικά δίκτυα έχοντας στο μυαλό τους το play. Οι άνθρωποι το έφεραν αυθόρμητα γιατί οι άνθρωποι είμαστε playful animals. Όμως το play δεν εμφανίστηκε ποτέ –τουλάχιστον ως τώρα- ως play στο κοινωνικό web. Εμφανίστηκε ως διάθεση, ως πρόθεση ίσως, αλλά ποτέ ως δράση. Αυτό που εμφανίστηκε, αυτό που του έχει επιτραπεί να εμφανιστεί δεν είναι ούτε το play ούτε το game. Εδώ διευκρινίζω πως μιλώ για τα κοινωνικά δίκτυα και όχι για τα MMOs. (Massive Multiplayer online games) Το play δεν θα μπορούσε να ενθαρρυνθεί να εμφανιστεί, θα ήταν πολύ το ρίσκο γιατί οι παίκτες –αντίθετα από τις συνθήκες στα games- μπορούν αν το θελήσουν να αλλάξουν τους κανόνες. Όμως, ούτε αυτό που συμβαίνει στα κοινωνικά δίκτυα είναι game.

Γιατί στα games οι κανόνες μπαίνουν εξωτερικά και οι παίκτες δεν έχουν παρά να υπακούσουν και κάτι τέτοιο θα περιόριζε τη συμμετοχή στα δίκτυα σε ένα μόνο συγκεκριμένο είδος ανθρώπων, και σε τελική ανάλυση θα έδινε την αίσθηση του κατευθυνόμενου, πράγμα που δεν εγγυάται την επιτυχία του συστήματος. Αυτό που έχει εισαχθεί και ΄΄παίζεται΄΄ στα δίκτυα είναι μια υβριδική μορφή που δεν χρειάζεται να ονομαστεί. Ψάχνοντας στο web βρήκα τη λέξη play-ness, μια λέξη που στερείται συγκεκριμένου νοήματος. Ταιριάζει νομίζω μια λέξη κενή, μια λέξη παράγωγο μιας ανάμνησης που δεν μπορούμε πια να θυμηθούμε, που δεν προορίζεται παρά να είναι ο signifier ενός μονίμως διαφεύγοντος signified.

Η play-ness είναι το αντίστοιχο της σεξουαλικότητας. Μια κατασκευή, κενή ουσιαστικού περιεχομένου, μια επινόηση κι ένα τέχνασμα που προσβλέπει στο να γίνει το κέντρο της ανθρώπινης δραστηριότητας στο χώρο του κοινωνικού. Μέσω της play-ness έχει ξεκινήσει η διαδικασία επανακαθορισμού της ανθρώπινης υποκειμενικότητας, έτσι ακριβώς όπως μέσω της σεξουαλικότητας ορίστηκε κάποτε –και συνεχίζει ακάθεκτα να ορίζεται- η ανθρώπινη φύση. (Και δυστυχώς μαζί της και η δυστυχία της) Τι συνιστά σήμερα το ΄΄κοινωνικό΄΄ στα κοινωνικά δίκτυα?Ένα ακόμα συλλογικό -όσο και εξατομικευμένο-τραύμα νομίζω. Το τραύμα που προήλθε από τη διάλυση των κοινών τόπων του παρελθόντος, δηλαδή των μεγάλων αφηγήσεων, των μεγάλων ιδεολογιών, των ιδεών του ανθρωποκεντρισμού και της μίας ενιαίας ταυτότητας,του γραμμικού χρόνου και τα συναφή. We are all immigrants in the digital worlds/words. (Αυτό δεν σημαίνει αυτομάτως πως έχουμε όλοι τα ίδια δικαιώματα φυσικά) Οι άνθρωποι καταφεύγουν στα κοινωνικά δίκτυα για να συναντήσουν και να έρθουν σε επαφή με ανθρώπους. Επίσης για να αποθέσουν κάπου τα αποσπάσματα μιας κομματιασμένης υποκειμενικότητας, μιας υποκειμενικότητας χωρίς υποκείμενο, που έχει συντριβεί κάτω από το βάρος μιας ιδεολογίας που αδυνατεί να ξεπεράσει, για να θυμηθούμε τον Luis Althusser. Η σεξουαλικότητα είναι το κυρίαρχο κέντρο που συγκροτεί και φέρει ακόμα αυτά τα θραύσματα υποκειμενικότητας. Μια σεξουαλικότητα που μπροστά στην προσφερόμενη νέα ζωή και τις απαιτήσεις της οθόνης υποκύπτει χωρίς κανένα δισταγμό (αν και εφόσον υπάρχει καν κριτική συνείδηση) στο να αναγνωρίσει σαν στοιχεία συγκρότησης της, τον ναρκισσισμό, την ηδονοβλεψία, τον αυνανισμό, τον φετιχισμό (ο κατάλογος των συμπτωμάτων είναι μεγάλος) ότι δηλαδή αποτελεί τη σύγχρονη εκδοχή της δημόσιας εξομολόγησης μέσω της ελαφρότητας που προσφέρει η play-ness. Ας σκεφτεί κανείς πόσες apps τρέχουν στο facebook που μετράνε, πόσο άντρας ή γυναίκα είναι κανείς, πόσο γοητευτικός, πόσο sexy, αν ήταν αντικείμενο τι θάταν, αλλά λείπει -απ΄όσο ξέρω τουλάχιστον- αυτή που μετράει επίσης και πόσο μαλάκας ή μαλακισμένη είναι.

Θα τελειώσω με μια ακόμη μικρή αναδρομή, με μια ανάμνηση από μια συζήτηση που παρακολούθησα κάποτε (νύχτα ήταν) σε ένα αμφιθέατρο στο Παρίσι μετά από μια εισήγηση που είχε κάνει ο Μichel Foucault. Έλεγε πως στις αρχές του 18ου αιώνα, ξαφνικά εμφανίστηκε ένα τεράστιο ενδιαφέρον για τον παιδικό αυνανισμό, με μια πρωτοφανή μανία δίωξης του, λες και επρόκειτο για μια νέα επιδημία από την οποία κινδύνευε το ανθρώπινο είδος. Η συζήτηση που ακολούθησε διχάστηκε ανάμεσα στην άποψη που υποστήριζαν οι Reichians, πως ο παιδικός αυνανισμός έγινε ξαφνικά απαράδεκτος για την νεο-εμφανιζόμενη τότε καπιταλιστική κοινωνία, που βρισκόταν σε διαδικασία εξέλιξης και στην άποψη που υποστήριζε ο Foucault, πως είχαμε μάλλον να κάνουμε με ένα επανακαθορισμό των σχέσεων μεταξύ ενήλικων και παιδιών, γονέων και εκπαιδευτικών που είναι ένα εντελώς διαφορετικό πράγμα. (Χρειάζεται να πω, πως σε κάτι τέτοιες στιγμές μαθαίνει κανείς τι σημαίνει social laugh?) Γιατί όπως υποστήριξε, επρόκειτο για μια εντατικοποίηση των ενδο-οικογενειακών σχέσεων με την παιδική ηλικία να γίνεται το κεντρικό θέμα για τους γονείς, τα εκπαιδευτικά ιδρύματα, και τις νεοσύστατες υπηρεσίες δημόσιας υγείας. Επρόκειτο για μια στάση απέναντι σε μια παιδική ηλικία που αντιμετωπιζόταν σαν το γόνιμο έδαφος πειραματισμού, για τις γενιές που ερχόντουσαν. Στο σταυροδρόμι της ψυχής και του σώματος, της υγείας και της ηθικής, της εκπαίδευσης και της χειραγώγησης, η παιδική σεξουαλικότητα έγινε την ίδια στιγμή στόχος και εργαλείο άσκησης της εξουσίας. Από αυτή την περίοδο κληρονομήσαμε μια σεξουαλική μιζέρια της παιδικής ηλικίας και της εφηβείας από την οποία ακόμα οι δικές μας γενιές δεν έχουν συνέλθει. Γιατί ο στόχος δεν ήταν η απαγόρευση, ήταν η συγκρότηση μιας εξουσίας που αρχίζοντας από την παιδική ηλικία θα στόχευε το μέλλον. Ο καθένας μπορεί συνδέοντας τα απαραίτητα να βγάλει τα συμπεράσματα του για το τι συμβαίνει σήμερα.

Wednesday 7 October 2009

Οι λέξεις και τα avatars



Μέχρι τα τέλη του δέκατου έκτου αιώνα, η έννοια και η πρακτική χρήση της ομοιότητας είχε ένα θεμελιώδη ρόλο σε σχέση με τους τρόπους αντίληψης, επικοινωνίας και κατ΄ επέκταση της γνώσης του κόσμου. Η ομοιότητα οργάνωνε το παιχνίδι της χρήσης των συμβόλων, μέσω της ομοιότητας οι άνθρωποι, του δυτικού τουλάχιστον κόσμου, αποκτούσαν τη γνώση των ορατών και των αόρατων πραγμάτων και με την ομοιότητα παιζόταν το παιχνίδι της αναπαράστασης τους. Ο δέκατος έβδομος αιώνας , δηλαδή οι απαρχές του διαφωτισμού άλλαξαν τη σχέση της ομοιότητας με την αντίληψη ριζικά.
Επειδή όμως η ιστορία της γνώσης και οι τεχνικές της γνώσης είναι μια μη-γραμμική πολυπλοκότητα συμβάντων, η παλιά αυτή σχέση της ομοιότητας με τον κόσμο και τα πράγματα, επανήλθε με ένα παράδοξο τρόπο, που διαρκώς εξελίσσεται, στους εικονικούς ψηφιακούς κόσμους του εικοστού πρώτου αιώνα. Έχει αλλάξει όνομα- εν μέρει- σήμερα η ομοιότητα λέγεται προσομοίωση, αλλά στην ουσία, έστω και θρυμματισμένη δεν είναι τίποτε άλλο από την παλιά εκείνη διαφανή σχέση των λέξεων και των πραγμάτων.
Λέξεων, που εκφέρονται από avatars που αντιπροσωπεύουν ανθρώπους, ενώ τα ίδια τα avatars, είναι επίσης και πράγματα.

[11:40] Imala Lemon: ok my ID likes this too , but try to b more poetic
[11:41] Anton Dekkar: Hmmm
[11:41] Anton Dekkar: Can I TP you
[11:41] Imala Lemon: u can do better, i am sure..
[11:41] Imala Lemon: doing some poetry i mean...
[11:41] Anton Dekkar: Where Ma Raney and Beethoven once unwrapped their bed
Roll… Tuba players now rehearsal around the flagpole
[11:41] Raine Hextall smells copy/paste and filters it all out.
hand job: Chalupa Helvetic, say '/1 Hide' to hide me, or '/1 Show' to make me show.
Or just right-click and sit on me [11:41] Anton Dekkar: I have a strong urge for sex
[11:42] Imala Lemon: it is not sex what we are doing here...
[11:42] Anton Dekkar: mostly about using your orafices in various manners


Τι είναι ένα avatar; Ένα avatar είναι η αντιπροσώπευση, το alter ego, ενός χρήστη που διαμέσου κάποιων υπολογιστών και του αντίστοιχου λογισμικού, συμμετέχει σε κάποια online κοινότητα. Υπάρχουν δυσδιάστατα αλλά και τρισδιάστατα avatars. Τα τελευταία είναι και τα πλέον ενδιαφέροντα γιατί όχι μόνο είναι σαφώς πιο πολύπλοκα άρα και με περισσότερες αισθητικές και κοινωνικές δυνατότητες, αλλά γιατί στην ουσία συνθέτουν το επόμενο επίπεδο αναπαράστασης του κόσμου και της ανθρώπινης υπόστασης μέσα σε αυτόν.
Αν ο κόσμος του θεάματος όπως τον διαμόρφωσε ο κινηματογράφος και η τηλεόραση τον προηγούμενο αιώνα περιόρισε την ύπαρξη γενικά και την ανθρώπινη ταυτότητα ειδικότερα, στα πλαίσια της εικόνας, τα τρισδιάστατα avatars, ανακαλύπτουν ξανά τον όγκο των τριών διαστάσεων της ανθρώπινης κατάστασης τυλίγοντας τις κουρελιασμένες πια εικόνες γύρω από ένα τρισδιάστατο σκελετό. Μαζί με την εικόνα της ταυτότητας των υποκειμένων τυλίγεται σε αυτή τη τρισδιάστατη κατασκευή, και ο ανθρώπινος λόγος έτσι όπως μπορεί να αρθρωθεί μέσα στους εικονικούς κόσμους, κι αυτό μαζί με την επιπλέον υποχρέωση να συνυπάρξει με τις γλώσσες της μηχανής (δηλαδή των κάθε είδους συστημάτων της πληροφορικής ) που συνθέτουν τις κάθε είδους εικονικές πραγματικότητες.

-- Instant message logging enabled --
[11:45] Mudbear McDowwll: You changed your profile
[11:45] Mudbear McDowwll: Glad you didn't change your look
[11:45] Chalet Medium House - Rear Door (RF): Che Bonito is at the door.
[11:45] Mudbear McDowwll: Were u in love in SL at some point?
[11:46] slutissima Oh: not in luuuve, only in passion, luuuve doesnt interest me even in rl
[11:46]-- Xcite! Clit is excited by the proximity of Mudbear McDowwll
[11:46] Imala Lemon: she said before: it is not sex what we are doing here...
[11:46] slutissima Oh: we deal with texts, we are authors...
[11:46] Imala Lemon: and you know texts are everything...Il n y a pas du hors text...as a philosopher said once...
[11:47] Mudbear McDowwll: You fucked with this philosopher or you just read him?
[11:47] Imala Lemon: It is not the same thing? So far i thought it was...
Chalet Medium House - Rear Door (RF): I am only an avatar Joler, is at the back door [11:47]Anton Dekkar: Thats a good point.. is masturbation a solo activity?
[11:47]Anton Dekkar: or if I masturbate with you by reading yr chat is it then sex?
[11:48] Imala Lemon:You like it?
[11:48] Imala Lemon: Does it feel good?
[11:48] slutissima Oh: but pls, focus a bit on text sex that we are doing here...
[11:48] slutissima Oh: u can teleport urself anyway
[11:49] Mudbear McDowwll: If I am inclined
[11:49] Imala Lemon: a ok u prefer me to talk all the time like: aggggghhhhhhhhh
[11:49] Mudbear McDowwll: Now you can relax and listen
[11:49] Mudbear McDowwll: The sweet pretty things are in bed now of course
The city fathers they're trying to endorse, The reincarnation of Paul
Revere's horse But the town has no need to be nervous.
[11:50] Mudbear McDowwll: The ghost of Belle Star she hands down her wits
To Jezebel the nun she violently knits
A bald wig for Jack the Ripper who sits
At the head of the chamber of commerce.



Δεν υπάρχει λόγος των avatars εκτός της προσομοίωσης. Είναι αδύνατον να διαχωριστεί από τη διαφάνεια που τον συνδέει με το τρισδιάστατο περιβάλλον, με την ατελείωτη ποικιλία των animations που συνοδεύουν την διαδικασία της εικονικής κοινωνικοποίησης, και την κατανόηση και αποδοχή της όποιας γλώσσας που χρησιμοποιούν οι υπολογιστές. Όχι της γλώσσας προγραμματισμού, αυτό είναι μια άλλη ιστορία, αλλά της γλώσσας και των διαλέκτων που προκύπτουν εντός των εικονικών κόσμων, εκεί που είναι εξαιρετικά δύσκολο αν έχει και κάποια σημασία, να καταλάβει κανείς αν αυτός που μιλά τις ανθρώπινες λέξεις είναι άνθρωπος αντικείμενο, ή ένα script που τρέχει να διευκολύνει ή να εμπλουτίσει τη κατάσταση.
Ένα είναι πάντως το διαφαινόμενο. Στο εξαιρετικό έργο του ΄΄Οι λέξεις και τα πράγματα΄΄ ο Michel Foucault αναφέρει πως το σημαντικό υφάδι της ομοιότητας κατά τον δέκατο έκτο αιώνα είναι πολύ πλούσιο. Amicitia, Aequalitas (contractus, consencus, matrimonium,societas, pax και similia) Consonantia, Concertus, Continuum, Paritas, Proportio, Similitudo, Conjunctio, Copula. Και άλλες πολλές έννοιες που αλληλοκαλύπτονται, αλληλοενισχύονται και αλληλοδιασταυρώνονται στην επιφάνεια μιας σκέψης, δηλαδή μιας γλώσσας που επιχειρεί να κατανοήση και να αναπαραστήσει τον κόσμο στη πολυπλοκότητα του.
Ειπώθηκε στην αρχή, η προσομοίωση των εικονικών κόσμων, είναι προς το παρόν ένα παράγωγο της ομοιότητας που χαρακτήριζε κάποτε, τις σχέσεις διαφάνειας ανάμεσα στα πράγματα, στη γλώσσα και στη κατανόηση. Αλλά από την άλλη, οι εικονικοί κόσμοι και τα avatars είναι μόλις νεογέννητα. Και τα νεογέννητα ψελλίζουν αλλά όταν ενηλικιώνονται είναι ικανά να κάνουν ποίηση.

Labels: , ,

Friday 2 October 2009

Open source curating


I think this is an interesting fragment: from an interview of Ele Weekend at Rhizome.org.


You discuss the possibility of "open source curating" on your blog. I am wondering if you can elaborate, for our readers, how you understand “open source curating” and if your experience with Open Source Embroidery has lead you to consider new curatorial models that might fall under this category.

My blog post tries to describe some of the complex issues involved in the idea of ‘open source curating’. In many ways, there is no such thing. There are just different approaches to negotiating the relationships between artist, curator, participant, intern, maker, crafter, technician, audience, etc.

We often think of curating as ‘selection’ of artwork, but it really includes a process of research and contextualizing artwork within a public space and within a group of people. For me, the OSE workshops are part of the curatorial research process. I have to make sure the concept works in practice. That is to say, the practitioners in the field have to make sense of the interdisciplinary relationship otherwise it’s meaningless. I’m not a programmer or a crafter, but I collaborate with people to make new things from our conversations.

My approach to curating OSE has purposefully included works by people who took part in OSE workshops alongside established artists. I’m inspired by Critical Art Ensemble’s discussion of the importance of the relationship between expert and amateur knowledge (Critical Art Ensemble, 2005 and 2001). So I didn’t want to create a Folk Archive, like Jeremy Deller and Alan Kane (Deller & Kane, 2005), which is a general collection of folk production. Instead I wanted to create a space where both the expert and the amateur could come together within a critical context. Many of the artists have facilitated collective projects, so the distinctions become a bit arbitrary.

Labels: , ,