Tuesday, 17 March 2009

Tag ties and affective spies. A critical approach on the social media of our times


Μία οnline έκθεση και μια κριτική προσέγγιση για το κοινωνικό διαδύκτιο ή αλλιώς για την δημοσιότητα (χωρίς δημόσιο χώρο ;)  που αρχίζει από την Τετάρτη, 18 Μαρτίου στο ΕΜΣΤ και φυσικά στο διαδύκτιο. Συνοδεύεται από τρία ενδιαφέροντα κείμενα των Alessandro Ludovico, Juan Martín Prada και της επιμελήτριας της έκθεσης, Δάφνης Δραγώνα

Παρακάτω το δελτίο τύπου της έκθεσης. 

For an english version, scroll down.

Το κοινωνικό διαδίκτυο, γνωστό και ως Web 2.0, μοιάζει με ένα συνονθύλευμα από υποσχέσεις και αντιφάσεις, μια εικόνα που παραπέμπει απευθείας στα συστατικά του στοιχεία, αυτά της κοινωνικότητας και της συμμετοχής. Στους νέους δημόσιους χώρους της σύγχρονης ινφο-σφαίρας, όπως είναι το YouTube, το Facebook ή το flickr, οι χρήστες σήμερα συναντώνται, αλληλεπιδρούν και αλληλοκαθορίζονται ενώ ταυτόχρονα παράγουν, καταναλώνουν, παρακολουθούν και παρακολουθούνται. Ανεβάζοντας φωτογραφίες, σχόλια και βίντεο, ορίζοντας tags (ετικέτες) και παραθέτοντας συνδέσμους (links), οι συμμετέχοντες στα κοινωνικά δίκτυα μοιράζονται πεποιθήσεις και εμπειρίες, συγκροτούν διαφορετικές εκδοχές της υποκειμενικότητας τους αλλά και διαμορφώνουν το περιεχόμενο και τη δομή του σημερινού διαδικτύου. Η εποχή των υποκειμενικών ταξινομήσεων, γνωστών ως folksonomies, φέρνει στην επιφάνεια μία νέα κατάσταση όπου τα στοιχεία που τη συνθέτουν είναι διαρκώς μεταβαλλόμενα, όλο και πιο διασυνδεδεμένα με οριζόντιο, ριζωματικό τρόπο. Είναι στοιχεία που βρίσκονται σε μια διαρκή διαδικασία εξατομίκευσης, εκτεθειμένα και γι΄αυτό υποκείμενα σε εκμετάλλευση.

Η online έκθεση Tag ties & affective spies (Δεσμοί που βασίζονται σε tags – ανιχνεύσεις βασισμένες στη συγκίνηση και στο πάθος) παρουσιάζει μία επιλογή διαδικτυακών έργων που αναφέρονται στις εκφάνσεις και τα χαρακτηριστικά του κοινωνικού διαδικτύου, στα στοιχεία που το ισχυροποιούν αλλά και το καθιστούν ευάλωτο την ίδια στιγμή. 
Εξετάζοντας τον τρόπο λειτουργίας των κοινωνικών δικτύων και των μορφών αλληλεπίδρασης των χρηστών, μία νέα μορφή καλλιτεχνικής πρακτικής που αναπτύσσεται μέσα στα δίκτυα, σχολιάζει, ασκεί κριτική και συχνά ανατρέπει τη δομή τους μεταλλάσσοντας τη σημειολογία και το φορμαλισμό τους. Με παιγνιώδη και συχνά ειρωνική διάθεση,  τα έργα που παρουσιάζονται προσεγγίζουν τους νέους κοινωνικούς χώρους θέτοντας ερωτήματα και επιδιώκοντας τον αναστοχασμό και τη συνειδητοποίηση των διαφορετικών δημιουργικών δυνατοτήτων από τη μεριά των χρηστών.


Επιμέλεια: Δάφνη Δραγώνα


An οnline exhibition and a critical approach to the social web or in other words a critique to the publicity (without public space?) The exhibition starts at Wednesday, March 18, at the National Museum of Contemporary Art, Athens and of course at the Internet. You can find also three interesting texts by  Alessandro LudovicoJuan Martín Prada and exhibition's curator Daphne Dragona.

Below, the press release of the exhibition.

The social web, commonly known as web 2.0, resembles a mixture of promises and contradictions that refer directly to its main components, those of sociality and participation. In the new public spaces of the contemporary info-sphere such as those of the YouTube, the Facebook  or the flickr, people meet, interact and inter-define themselves while they are producing and consuming, they are spying and being spied .  Through uploading photos, videos and posts and through tagging and linking, the users share beliefs and experiences, they construct different sides of their subjectivity and they also form the content and the structure of web itself. The era of subjective taxonomies, known as folksonomies, brings about a new situation composed by elements that are changeable, interconnected and rhizomatic, personified, exposed and therefore easy to become exploitable.

Tag ties & affective spies  presents a selection of online works that refer to the aspects and features of the social web , to the elements that render it powerful and vulnerable at the same time. Exploring the functioning modes of the social networks and the ways users interact within them, a new form of artistic practice is being formed that comments, critisizes and subverts their structures by altering their semiology and formalism. Posing questions, and approaching the social media in a playful way, the works presented aim to raise awareness about the different possibilities that  are now opened up to the users.


Curated by: Daphne Dragona


Labels: , ,

4 Comments:

Blogger nigredo of transclass said...

Η δική μου ένσταση έγκειται στη φασματικότητα του μέσου που δημιουργεί συναισθήματα του ελάχιστου χρόνου… είπαμε οικονομία στις σχέσεις αλλά αυτό είναι μια δυσυμμετρία, γιατί ο μέσος χρήστης καταναλώνεται σε 24ωρη βάση σε σχέσεις ελάχιστου χρόνου, οπότε για ποια οικονομία μιλάμε;

η ανταλλαγή της δημιουργικότητας είναι και συναισθηματική, και όχι αποκλειστικά εγκεφαλική-εννοιακή, συνεπώς τι θα απογίνουν τόσοι άνθρωποι με συναίσθημα που δεν αποκορυφώνεται; απλή ερώτηση..

φυσικά υπάρχουν οι εξαιρέσεις στο διαδίκτυο που φτάνουν την κλιμάκωση και τις απαιτούμενες εντάσεις που make this world go round ;)

18 March 2009 at 10:53  
Anonymous Anonymous said...

Μα περί affective labour ο λόγος.
Άλλωστε με τον ένα ή τον άλλο τρόπο αυτά τα projects τη ΄΄συναισθηματική εργασία ΄΄ έχουν στο επίκεντρο . Μαζί με άλλα βέβαια.

18 March 2009 at 12:50  
Anonymous Anonymous said...

ναι, αυτό λέω, ότι το συναίσθημα στην προκειμένη δεν κλιμακώνεται αλλά ανακυκλώνεται ως μετατόπιση (shifting/displacement) πάνω σε διαφορετικό πρόσωπο. στην ουσία ο άλλος βιώνεται σαν σύμβολο/κείμενο ανεξάρτητα από την αξία που προσφέρει (υποκειμενική πάντα). Εντέλει, η ανακύκλωση χωρίς μεγάλες διαφορές και εντάσεις μειώνει ολοένα τη μοναδικότητα του διαδικτυακού «πλήθους».

σκέφτομαι πάντως να έρθω γιατί πέρα από τα καλλιτεχνικά με ενδιαφέρει το Forms of Resistance του Juan Martín Prada, θέλω να δω τι προτείνει.. ελπίζω να προλάβω.

18 March 2009 at 17:27  
Anonymous Anonymous said...

ο Prada παίζει νάρθει στα πλαίσια κάποιων ημερίδων που διοργανώνει το μουσείο, αν βρουν budget βέβαια...
Πάντως , έχει κάποιες σκέψεις γύρω από το θέμα networks especially web 2.0

18 March 2009 at 19:31  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home