The night journey
Η υπόθεση της ύπαρξης μιας κατάστασης συνείδησης που αφορά σε μια πλήρη αντίληψη του κόσμου, του εαυτού ή για περιπτώσεις εκτός του πεδίου της μεταφυσικής στην βαθιά κατανόηση μιας έννοιας ή μιας κατάστασης, είναι ένα τόσο παλιό όσο και πασίγνωστο θέμα. Η αναζήτηση της ΄΄φώτισης΄΄ ήταν πάντα μια αμφιλεγόμενη υπόθεση που παρέπεμπε σε θρησκείες, αιρέσεις, φιλοσοφίες, σέχτες πολιτικές ή μη κ.λ.π. Στις μέρες μας, παραπέμπει πια και στα videogames. Στην έκθεση HISTORIAS LÚDICAS, AVENTURAS INSÓLITAS που γίνεται στη Λίμα , στο Περού -υπάρχει προηγούμενο ποστ εδώ- μια συνεργασία του κέντρου Alta Technologica Adina και του Centro Fundación Telefónica , σε επιμέλεια της Δάφνης Δραγώνα, ΄΄ κόλλησα΄΄ με το Night Journey, ένα videogame που αφορά αυτήν ακριβώς τη παγκόσμια ιστορία, το ταξίδι ενός ατόμου προς τη φώτιση. Το project Night Journey είναι ένα game που σκέφτηκε ο B.Viola και σχεδίασε μια ομάδα από το USC EA Game Innovation Lab, ένα project που βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη, κάτι που σημειώνεται στην έκθεση. Η παρούσα έκδοση του πάντως, θέτει μερικά πολύ ενδιαφέροντα θέματα για τη game art, όσο και γενικότερα για την εξέλιξη της έννοιας της προσομοίωσης αλλά και του video.
Acharya Nāgārjuna: Image taken by Benjamin Matthews on visit to Samye Ling Monastery.
Για να γυρίσω στο Night Journey πάλι, ίσως εδώ έχουμε να κάνουμε με μια απόπειρα κατασκευής αυτού του ΄΄εκτός κειμένου΄΄. Η βασική ερώτηση που έθεσαν από τη πρώτη στιγμή οι δημιουργοί ήταν: Ποιά είναι ΄΄η μηχανική του παιχνιδιού (game mechanic) της φώτισης΄΄? ΄΄Πως μπορούμε να κάνουμε την αφαίρεση και να συστηματικοποιήσουμε μια τόσο έντονα προσωπική εμπειρία και παρόλα αυτά μια αρχετυπική εμπειρία΄΄? Το συγκεκριμένο project βρίσκεται σε εξέλιξη και κατά πάσα πιθανότητα θα χρειαστούν πολλά τέτοια projects για να δοθούν οι τελικές απαντήσεις. Η κατεύθυνση πάντως όσον αφορά τον B.Viola, έχει δοθεί εδώ και δεκαετίες από τις αρχές της παραγωγής video. Λέει ο ίδιος πως ΄΄το άλλο μισό του ακατέργαστου υλικού του video, είναι το ανθρώπινο σύστημα αντίληψης, ο θεατής, ή η εμπειρία του να βλέπεις. Είναι η δυναμική διάδραση ανάμεσα σε δύο συστήματα, και όχι η τεχνολογία και η γλώσσα του video μόνο, αυτή είναι η στοιχειώδης φύση του μέσου΄΄. Είναι η δυνατότητα σύνθεσης των πληροφοριών που διαθέτουμε με φυσικό τρόπο, το υπερκείμενο μέσα μας που επιτρέπει την απόδοση νοήματος και όχι ένα ΄΄πραγματικό΄΄ υπερκείμενο εκεί έξω η μια πραγματικότητα που στηρίζεται στην ερμηνευτική ενός κειμένου και σε εξηγήσεις του κόσμου. Οι εικόνες που παράγουν οι υπολογιστές και τα videogames , είναι μέρος μιας ιστορικής αλλαγής πρώτου μεγέθους της αντίληψης του αισθητικού.
΄΄Βλέπω τη τεχνολογία, λέει ο B.Viola, να κινείται προς τη κατεύθυνση της κατασκευής αντικειμένων από μέσα προς τα έξω μάλλον, παρά από έξω προς τα μέσα. Οι εικόνες φτιάχνονται πια, πιο κοντά σε συστήματα λογικής, σαν μια μορφή της φιλοσοφίας , όπως ένας τρόπος περιγραφής ενός αντικειμένου με μαθηματικούς κώδικες και αρχές μάλλον, παρά παγώνοντας το φως τους στο χρόνο΄΄. Παρόλα αυτά περιέχουν τη δυνατότητα να είναι υπερ-λογικές, να φέρουν την πληροφορία υπέρβασης των συνθηκών της κατασκευής τους. Αυτό δεν είναι κάτι καινούργιο. Τον δεύτερο αιώνα μετά Χριστού ο Ινδός βουδιστής φιλόσοφος Acharya Nāgārjuna, χρησιμοποιώντας λογικές επαγωγές απεδείκνυε πως μια μαριονέτα μέρος ενός θιάσου που βρίσκεται σε μια σκηνή που εκλαμβάνεται από τους θεατές σαν πραγματική, μπορούσε να γκρεμίσει το σκηνικό και να καταδείξει την ψευδαίσθηση, παρότι είναι μέρος της.
Labels: play, The Night journey, videoart, Videogames
9 Comments:
«Οι εικόνες που παράγονται από αλγόριθμους ξεκινάνε και συνεχίζουν αδιάκοπα να είναι προϊόντα ενός διαρκούς υπολογισμού, που προσπαθεί –και το πετυχαίνει , όταν το πετυχαίνει- να δώσει νόημα στο χάος των σημείων στα οποία έχει διασπαστεί ο κόσμος, να τα επανασυνθέσει δίνοντας τους μορφή εικόνας»
Τονίζω τις λέξεις «υπολογισμού» και «νόημα» του κειμένου. Μήπως όταν δημιουργείς ένα βιντεογκέιμ δεν γράφεις με άλλους κώδικες; Η εγγραφή και επανεγγραφή γίνονται με πολλούς τρόπους, άπειρα εργαλεία/μέσα από όσους υπάρχουν. Τι σημαίνει κείμενο τότε; Σίγουρα οι αριθμοί 0 και 1 ανήκουν στη γραφή απ’ όπου παράγονται ψηφιακές εικόνες, μουσική, βίντεο, λογισμικό κλπ..
Τώρα, αν η φώτιση είναι πιο κοντά σε μία διαδικασία παρά σε ένα νόημα, σε μία τεχνική δηλαδή, ίσως αυτή να είναι η κυρίαρχη υπόσταση της «τέχνης». Λέω ότι το «νόημα» είναι πιο ριζωματικό, γιατί αψηφά ή παραβλέπει κανόνες, πρωτόκολλα, συνδέει άναρχα, παραμορφώνει και παρακάμπτει ανάλογα με τη μνήμη και τις σκοπιμότητες (όπως λες και συ ότι έχουμε μάθει να αποκαλούμε μνήμη τη χειροπιαστή πραγματικότητα, πράγμα που δεν ισχύει). Και μπορεί οι συλλογικότητες να συμφωνούν στους νόμους μιας «κοινής απόδοσης της εξωτερικότητας» αλλά εάν παρακολουθήσουμε τους ανθρώπους μεμονωμένα, βλέπουμε ότι αμέσως η συλλογική αποδοχή goes down the drain. Και η επιλογή στο διαδίκτυο αποτελεί κλειστό σύστημα, οπότε δεν είναι τόσο ριζωματική όταν επιλέγουμε ή αποκλείουμε βάσει των προτιμήσεων και links.
Λες ότι υπάρχει έλλειψη κριτικής κατανόησης της υπόστασης των εικόνων και σίγουρα ισχύει αλλά πώς γίνεται να βρισκόμαστε μονίμως εκτεθειμένοι στη γοητεία εικόνων κατά τον Flusser, όταν οι περισσότερες δεν είναι γοητευτικές.. παραγμένες από ανθρώπους που ενδιαφέρονται μόνο για ποσοτικά μεγέθη και όταν η γοητεία κατασκευάζεται; Και πώς εξισώνεται η διαφορά, γενικότερα και ειδικότερα ανάμεσα στους παραγωγούς /δημιουργούς και θεατές/καταναλωτές του εξωτερικού κόσμου vs του διαδικτύου; Μιλάμε για μεγάλες ανατροπές του καπιταλισμού.
Πάντως μ’ αρέσει η ιδέα υλικού που μεταλλάσσεται.. φαντάζομαι ανάλογα με τον παίχτη, intriguingly scary.
Έχω παρατηρήσει ότι το «απόλυτο» φως αντιστοιχεί στο «απόλυτο» σκοτάδι.. a zero sum.. όλες οι ενδιάμεσες σκιές και αντανακλάσεις παίζουν το παιχνίδι ;)
spread the dharma
''Σίγουρα οι αριθμοί 0 και 1 ανήκουν στη γραφή'' Ανήκουν στη γραφή? όχι βέβαια.. με ποια έννοια το λες αυτό? Πριν την επινόηση της γραφής οι άνθρωποι δεν ξέραν να μετράνε? Άλλοι πολιτισμοί πχ. Pre-Colombians που δεν είχαν γραφή δεν μετράγανε τα Λάμας τους?
"Πριν την επινόηση της γραφής οι άνθρωποι δεν ξέραν να μετράνε"
και συνεπώς από την επινόηση της γραφής των αριθμών 0, 1 κλπ μετράνε...
οι προκολομβιανοί μάλλον μετρούσαν με άλλους κώδικες αλλά όταν μιλάω για γραφή δε μιλώ μόνο για συστήματα σημείων, όπως σού είπα σε συζήτησή μας. ακόμα και οι κάθετες γραμμές με διαγραφή στη μέση ανήκουν σε σύστημα μέτρησης (γραφής) κι ας είναι το ίδιο σύμβολο που δηλώνει μια άπειρη ποσότητα. θέλω να πω ότι η γραφή δεν είναι ένα πράγμα, ούτε μία αλφάβητος ή ένα μοναδικό σύστημα. η ανθρώπινη μαγεία εντοπίζεται στη συνεχή επινόηση που θεωρεί ότι αποκλείει ό,τι δεν της ανήκει ενώ οι επιρροές είναι αμέτρητες. οπότε οι αλλαγές δεν αποκλείονται αμοιβαία αλλά αλληλοπαράγονται και είναι αμοιβαία εξαρτημένες.
φοβάμαι πώς η εκδοχή "this civilisation vs that civilisation" είναι λίγο παγίδα και σίγουρα θέμα επιλογής. σε οποιοδήποτε waste (πχ δυτικός πολιτισμός) υπάρχουν κάποιες γνωστές και άγνωστες πτυχές άκρως ενδιαφέρουσες.
δεν έχω γνωρίσει πολιτισμό αθώο, γιατί θεωρώ ότι αυτή η έννοια δεν ισχύει, επομένως, οι αντιπαραθέσεις είναι οι φάσεις στο πολιτισμικό ξεδίπλωμα.
Αποτελεί γενίκευση ad absurdum να αποκαλούμε κάθε ίχνος που αφήνουν οι άνθρωποι στην ύλη σαν μνήμη -ή και ως φαντασιακή πράξη- γραφή νομίζω. Οι αριθμοί μπορούν να είναι μέρος της γραφής μπορεί και όχι. πχ. κάποιες ινδιάνικες φυλές , μετρούσαν με τον εξής τρόπο: Ένα , δύο, πολλά. Θα συνιστούσε άλλωστε και ένα ολοφάνερο είδος cultural imperialism να κάναμε αναγωγή κάθε ίχνους , κάθε εγγραφής στο πλαίσιο ανάγνωσης του ευρω-δυτικού πολιτισμού.
αν είναι ενέργημα (νοητικό/σωματικό) θα είναι και μνήμη.
cultural imperialism: αυτό τονίζω.. ότι επειδή δεν είναι οι πολιτισμοί συγκρίσιμοι (άλλωστε αν είναι, με τίνος τα κριτήρια θα είναι;) καλό είναι να μην υποτιμούμε τις ιδιαιτερότητές τους. αυτό όμως να ισχύει για όλους τους πολιτισμούς.
Μνήμη ναι αλλά όχι γραφή απαραίτητα...
ninest123 16.02
louis vuitton, louis vuitton, longchamp outlet, ray ban sunglasses, michael kors outlet, michael kors outlet, michael kors, nike free, longchamp outlet, louboutin, ugg boots, burberry, prada outlet, tiffany jewelry, oakley sunglasses, michael kors outlet, michael kors outlet, uggs on sale, burberry outlet online, tory burch outlet, prada handbags, oakley sunglasses, polo ralph lauren outlet, ugg boots, ugg boots, nike outlet, louboutin outlet, michael kors outlet, louis vuitton outlet, chanel handbags, jordan shoes, ugg boots, christian louboutin outlet, longchamp, replica watches, ray ban sunglasses, cheap oakley sunglasses, tiffany and co, nike air max, oakley sunglasses, louis vuitton, replica watches, louis vuitton outlet, polo ralph lauren outlet, ray ban sunglasses, louboutin shoes, oakley sunglasses, nike air max, gucci outlet
lululemon, vans pas cher, hollister, nike roshe, michael kors, michael kors, north face, hollister pas cher, oakley pas cher, true religion jeans, new balance pas cher, north face, coach purses, vanessa bruno, nike trainers, nike free, true religion outlet, burberry, nike air max, ralph lauren pas cher, hogan, ray ban pas cher, louboutin pas cher, nike air max, air max, air jordan pas cher, replica handbags, hermes, abercrombie and fitch, michael kors, nike free run uk, longchamp, true religion jeans, nike blazer, nike huarache, coach outlet, sac guess, converse pas cher, tn pas cher, mulberry, michael kors, nike roshe run, timberland, ray ban uk, ralph lauren uk, true religion jeans, longchamp pas cher, lacoste pas cher, sac longchamp, nike air max, air force
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home