Saturday 29 November 2008

Be curious, chat and update

Experience is not valued in a society that is always moving on.
Jeanette Winterson

Σύμφωνα με την ανάλυση που έχει κάνει ο Χάιντεγκερ στο κλασσικό Είναι και Χρόνος, η φλυαρία -που παρεμπιπτόντως ο φιλόσοφος  αναγάγει  σε φιλοσοφικό θέμα- είναι εκδήλωση της μη αυθεντικής ζωής. Η φλυαρία που βρίσκεται σε στενή σχέση με την περιέργεια, την τροφοδοτεί και τρέφεται απ΄αυτή. Η περιέργεια είναι το δεύτερο φαινόμενο αυτής της κατηγορίας που ο φιλόσοφος βάζει στο στόχαστρο της κριτικής του. Αναφέρεται στον Αυγουστίνο και στην περίφημη ανάλυση του στις ¨Εξομολογήσεις¨ όπου η περιέργεια χαρακτηρίζεται ως η ¨φιληδονία της όρασης¨ που αποζητά με μανία να γνωρίσει και τα αντίθετα του τερπνού, ωραίου, αρμονικού κτλ όπως για παράδειγμα την ευχαρίστηση που μπορεί να αντληθεί από την θέα ενός κομματιασμένου πτώματος! Με ένα τρόπο η περιέργεια μπορεί να γίνει αντιληπτή και ως η φλυαρία του βλέμματος.
Τελικά και τα δύο αυτά φαινόμενα αποξένωσης εκτρέπουν  τη γλώσσα στη χρήση  των απρόσωπων ρημάτων. Δηλαδή,της σχεδόν καθημερινής γλώσσας των μίντια όπου η σαφής δήλωση γνώμης στο πρώτο πρόσωπο αντικαθίσταται από το απρόσωπο, ανώνυμο , ΄΄συμβαίνει΄΄, ΄΄θεωρείται΄΄, ΄΄πιστεύεται΄΄ κ.ο.κ.
Αυτή η χρήση της γλώσσας, είναι   δήλωση συγκεκριμένης υποκειμενικότητας, πιο συγκεκριμένα της υποκειμενικότητας  χωρίς υποκείμενο ή έστω με λανθάνον υποκείμενο. Αλλά αυτή η προ-ατομική γλώσσα -Simondon- (δηλαδή η γλώσσα που προηγείται της εξατομικευμένης συναίσθησης της ευθύνης του ομιλείν ) είναι ταυτόχρονα ελκυστική και εξαιρετικά διεισδυτική όσον αφορά στο πεδίο αντίληψης των άλλων. Βοηθά πολύ άλλωστε στη κατασκευή του μπλαζέ ύφους απαραίτητου αξεσουάρ σύμφωνα με πολλούς, για την αντιμετώπιση της κακουχίας που προυποθέτει η κοινωνικότητα.


                                   image: http://www.eblogtemplates.com

Έλα όμως που το να ανήκεις στο κόσμο δεν σημαίνει να τον παρατηρείς αδιάφορα. Το ανήκειν σημαίνει να εμπλέκεσαι. Όπως ακριβώς υποτίθεται πως συμβαίνει και στα κοινωνικά δίκτυα (social media).Η εγγραφή σε κάποιο από αυτά σημαίνει ουσιαστικά και την εμπλοκή σου με όλο τον μηχανισμό. Και με τον αυτονόητο κοινωνικό μηχανισμό, δηλαδή τους κανόνες και τις πράξεις κοινωνικοποίησης που συνεπάγεται το γεγονός της απόκτησης σχέσεων ετεροκαθορισμού, όσο και την αποδοχή του software και της αρχιτεκτονικής του συστήματος που τρέχει κάτω από την φλυαρία της φιλίας.
Τώρα, το (κακόγουστο;) αστείο της ιστορίας που εντοπίζει ο Πάολο Βίρνο στα σεμινάρια  του που είναι γνωστά ως η Γραμματική του πλήθους είναι η απόφανση του  Χάιντεγκερ πως η αυθεντική ζωή βρίσκει ΄΄μια επαρκή έκφραση στην εργασία΄΄. ΄΄Ο κόσμος είναι ένας κόσμος εργοτάξιο..ένα θέατρο γενικού ζήλου΄΄. Συνεπώς όποιος φλυαρεί και όποιος είναι περίεργος, δεν εργάζεται, αποσπάται διαρκώς από τα καθήκοντα του και εγκαταλείπει την ΄΄ανάληψη ευθυνών΄΄. Οι απρόσωπες προτάσεις,δηλαδή η υποκειμενικότητα  χωρίς υποκείμενο, με άλλα λόγια υποδηλώνει και τεμπελιά.
Ο κόσμος εργοτάξιο μεταμορφώνεται για άλλη μια φορά σε ΄΄κόσμο θέαμα΄΄.
 Ο Βίρνο αναριωτιέται  πολύ σωστά και μάλιστα χωρίς  να αναφέρεται καθόλου στα κοινωνικά δίκτυα, (ειδικά αυτά του διαδικτύου mybook, myfeed, myface, mytwiτt, mydigg κτλ) στο καιρό μας δηλαδή τον κατ΄εξοχή καιρό της οκνηρίας και της διασκέδασης, είναι αλήθεια πως  η φλυαρία και η περιέργεια είναι εκτός εργασίας; Αναφέρεται χαρακτηριστικά στο παράδειγμα του Φορντικού εργοστασίου, όπου η ομιλία θεωρείτο κατακριτέα και γι αυτό υπήρχαν πινακίδες που έλεγαν ΄΄Σιωπή χώρος εργασίας΄΄.
Σήμερα, στη μετα-φορντική παραγωγή λέει θα μπορούσαν να υπάρχουν εργοστάσια που οι πινακίδες να έλεγαν ακριβώς το αντίθετο. ¨Χώρος εργασίας. Μιλάτε¨. Μα δεν χρειάζονται ούτε συγκεκριμένα εργοστάσια ούτε πινακίδες  σήμερα για την άυλη παραγωγή της κοινωνικότητας και της ''δημοσιότητας χωρίς δημόσιο χώρο''. Τα κοινωνικά δίκτυα αυτό ακριβώς επιτελούν. Αρχιτεκτονικές συνάθροισης και αθέατα στους πολλούς λογισμικά, συνθέτουν μια social porn opera, ένα θέατρο φλυαρίας και περιέργειας όπου το να αφήνεις τα ίχνη σου -με μορφή hyperlink κατά προτίμηση- είναι ταυτόχρονα μια υπαρξιακή πιστοποίηση, ένα De Profundis, και ταυτόχρονα μια πανάκριβη όσο και απλήρωτη παραγωγή του πολυτιμότερου κεφαλαίου για τον καπιταλισμό,την υπεραξία του θεάματος της κοινωνικής συνοχής που εγγυάται η γλωσσική παραγωγή της δομής του κοινωνικού ιστού. Λέει ο Βίρνο, ¨από τον εργαζόμενο δεν απαιτείται παρά μια άτυπη , εύκαμπτη επικοινωνιακή δράση που να είναι σε θέση να αντιμετωπίσει τα πιο διαφορετικά ενδεχόμενα (με μια καλή δόση οπορτουνισμού).
Δεν μετράει ¨το τί λέγεται¨ αλλά το απλούστατο ¨μπορεί να ειπωθεί¨. Και γιατί όχι; Αφού υπάρχει το κατάλληλο software, η σωστή application και άν δεν υπάρχει μπορεί γρήγορα να φτιαχτεί. Poke the other. Send a funspace note.     

                                    image : http://utopia.duth.gr/~nm4434/

Στο Internet υπάρχεις μόνο ως διαρκές update. Η δημοσιοποίηση σου είναι μια μικρή ροή μέσα στις ροές των εταιρικών συμφώνων. Μόνο τότε μπορείς να εξασφαλίσεις το ζητούμενο δηλαδή την εγγύτητα των πραγμάτων που βρίσκονται ΄εκεί΄. Αλλά λέει ο Χάιντεγκερ πως όταν εξαφανίζεται το σταθερό κέντρο παρατήρησης το βλέμμα δεν μπορεί να ξεχωρίσει το ΄πρώτο επίπεδο΄΄ από το ¨βάθος¨ . Τα Νέα Μέσα επικοινωνίας, και ειδικότερα τα κοινωνικά δίκτυα που παράγουν την social affection,  προπονούν τις αισθήσεις να θεωρούν ΄΄το γνωστό σαν να ήταν άγνωστο΄΄να διακρίνουν ένα ΄΄τεράστιο και απρόβλεπτο περιθώριο ελευθερίας΄΄ ακόμα και στις πιο τετριμμένες και επαναληπτικές όψεις της ανθρώπινης εμπειρίας. Αλλά ταυτόχρονα ασκούν τις αισθήσεις και στο αντίθετο. 
Να θεωρούν το άγνωστο σαν να ήταν γνωστό αποκτώντας οικειότητα με το απρόβλεπτο και την έκπληξη, συνηθίζοντας την έλλειψη σταθερών συνηθειών. Τι καλύτερο training για να αντιμετωπιστούν οι ανάγκες της σύγχρονης αγοράς εργασίας!  Τα κοινωνικά δίκτυα είναι ταυτόχρονα gamespaces, εργοστάσια αλλά και global training centers. Με τον ένα ΄΄η με τον άλλο τρόπο είναι προιόντα της συλλογικής διάνοιας. Με την μία ή την άλλη πολιτιστική μορφή θα  κυριαρχήσουν και θα διαμορφώσουν την έννοια του δημόσιου.
Είναι games αλλά κάθε game βασίζεται σε κάποια μορφή play. Game elements είναι και η περιέργεια και η φλυαρία, χαρακτηριστικά του πλήθους. Γνωρίσματα γεμάτα αμφισημία αλλά αναπόφευκτα και για τον Βίρνο αλλά και για την κοινή λογική. Βασική συνθήκη της τέχνης (κι ας λέει ότι θέλει ο Γουώρχολ) είναι η αναγνώριση πως η ζωή έχει ένα ¨εσωτερικό¨ όσο και ένα ¨εξωτερικό¨. Η ίδια συνθήκη διέπει και τα δίκτυα σαν cultural artifacts. Και όπως στην πολιτική ζωή έτσι και στα σύγχρονα πολιτιστικά μορφώματα: The game plays the player αλλά οι παίκτες αν συμφωνήσουν μπορούν να αλλάξουν τους κανόνες.  

Labels: , , ,

9 Comments:

Blogger Αθήναιος said...

Πολύ καλό αλλά πολύ σοφιστικέ για να το πουλήσω. Όμως αναρωτιέμαι: συμφωνείς ή διαφωνείς με το κειμενο του Πετεφρή το οποίο εγώ δεν κατάλαβα ακριβώς που το πάει. Κοινώς δεν υπάρχει τελικό συμπέρασμα στο συλλογισμό σου ο οποίος μένει κάπως μετέωρος. Πρόβλημα.

http://petefris.blogspot.com/2008/11/s-iz-sparta.html

30 November 2008 at 11:29  
Blogger Αθήναιος said...

Δίπλα απο το "πουλήσω" μπαίνει smilie. Δεν το λέω για σένα, όσο για το φιλοθέαμον κοινό που ψοφάει για παρεξήγηση.

In-νεοφιλελεύθερη λαίλαπα-mode

30 November 2008 at 11:51  
Anonymous Anonymous said...

Δεν κατάλαβα ο δικός μου ή του Πετεφρή ο συλλογισμός μένει μετέωρος;

30 November 2008 at 14:46  
Blogger ambrosiac said...

Σημαινει αραγε κατι, ποιος προτιμα να το διαβαζει στον Χαϊντεγκερ και ποιος στην μωβαιζ φουα του Σαρτρ; Η και, ο κοσμος σαν εργασια η σαν παιχνιδι;... Homo ludens,
του Huizinga.

Καιμιαπουταναφεραμε, διαβασα το Homo sacer του Agamben και εκ περιεργειας χτυπησα "Homo profanis" στο Γκουγκλ. Βγηκε ενα (1) χιτ. Γερμανος βεβαια.


Elective affinities.



Ας περνουσε ο Αυγουστινος με τη μοτοσυκλεττα απο δυστυχημα και θα βλεπαμε αν θα γυριζε την κεφαλη... η αν θα απεστρεφε ταχα το βλεμμα.



Η παθητικη φωνη και το τριτο προσωπο ειναι... ακριβως αυτα.



Αυτοι που δεν μιλανε αλλα η γλωσσα μιλαει διαμεσου τους θα υπαρχουν παντα, και τωρα με νεες μορφες ορθοδοξου και παραβατικου. Ειτε στο Daily Kos ειτε στα
εκατομμυρια cookie-cutter πορνογραφιας ειτε στους νεολογισμους του 4chan.

Ο εκρηκτικος πολλαπλασιασμος ομως αναγει και τα απροσδοκητως αρκετα ποιοτικα και καλα στην δινη του guarda e passa -- συγγνωμην, του στροβιλιζομενου Dasein :-P

30 November 2008 at 15:28  
Blogger AΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΣΑΚΚΑΣ said...

Άχ καί τί νά κάνω τώρα,πού "τσίμπησα" μόλις είδα αυτό τό κείμενο ΑΛΛΑ ΔΥΣΤΥΧΩΣ δέν έχω ΟΥΤΕ ΔΕΥΤΕΡΌΛΕΠΤΟ καιρό.....πού νά μέ πάρει ο διάολος!

Άντε τώρα,πού τό θέλω τόσο,νά πώ τίς αλλαγές πού βλέπω στήν σκέψη τού Heideger μέσα από τήν σχέση του μέ τήν Hanah Arendt.Άχ πού νά πάρει

ΑΚΡΟΤΕΛΕΥΤΕΙΟ....γιά εμένα,άν καί είμαι Γαλλοτραφής,όσο καί νά θαύμαζα τήν προσωπική καί κοινωνική του ζωή-η σκέψη τού Σάρτρ είναι θλιβερή.....ΓΙΑ ΤΑ ΜΠΑΖΑ

30 November 2008 at 19:25  
Anonymous Anonymous said...

These Musers as they are called jigsy.com post an average of 10 million Website fifteen-second videos of themselves every day. Best Musically Login APK Android Download Free & Direct Exactly what composes these videos, Musically Online you ask Well, it's usually a musicallylogin youngster dance around.

20 May 2017 at 10:39  
Blogger valentinepharpsteras said...

Link your apple splashthat.com/ iphone, iPad, or iPod to the PC check this site system and also run the How do I install Kodi on my iPhone 7 Plus without jailbreaking it? jailbreak tool. Press Start Kodi Download App Already backup. At unlock device as well as re-enable Kodi Airplane Mode Settings.

4 July 2017 at 09:45  
Blogger adrianmarshall said...

your apple iphone Kodi for this approach to work. Below is how you can install and also Here download and install Kodi for iPhone Kodi App Download with jailbreak.

4 July 2017 at 14:16  
Blogger yanmaneee said...

adidas yeezy
michael kors handbags
goyard handbags
vapormax
michael kors outlet
kyrie irving shoes
golden goose
longchamp handbags
curry 6 shoes
ferragamo belts

27 July 2019 at 18:08  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home