Προσποίηση σε δεύτερο βαθμό
Le partage policier du sensible. Ο αστυνομικός επιμερισμός του αισθητού. Το αστυνομικό μοίρασμα , η αστυνομική συμμετοχή στο αισθητό. Μια φράση, μια απόφανση του Jacques Ranciere, άμεσα συνδεδεμένη με ότι εννοούμε ως κοινωνική χειραφέτηση. Η αναδρομή στη καταγωγή της έννοιας της πρότασης του, σύμφωνα πάντα με την ανάλυση του, αρχίζει από την Πλατωνική Πολιτεία σαν τον ορισμό των συγκεκριμένων θέσεων που οφείλουν να κατέχουν οι πολίτες σε σχέση με τα εφόδια που τους έχει παραχωρήσει η φύση, για να περάσει στα χρόνια της διακυβέρνησης της μοναρχίας (ancient regime), μέχρι την τελική μεταμόρφωση της στα χρόνια που ακολούθησαν μετά τη γαλλική επανάσταση.
Ο επιμερισμός του αισθητού λοιπόν, είναι η εμπειρία της συμμετοχής στη ζωή και η παραγωγή του εαυτού, της υποκειμενικότητας μας που συγκροτείται μέσα από αυτή. Σαφέστατα πρόκειται για μια πολιτική πρόσληψης και την ίδια στιγμή για μια τέχνη αποκλεισμού αυτού που δεν πρέπει να προσληφθεί ή ακόμα πιο πέρα, η πολιτική τέχνη της ανατροπής των περιορισμών.
Μια συμμετοχή που είναι μια σχέση ΄΄αρμονίας΄΄ όπως λέει , μεταξύ μιας συγκεκριμένης, απόλυτα ορισμένης θέσης , μιας θέσης που είναι ταυτόχρονα η συγκρότηση του ατόμου που την κατέχει και του εξοπλισμού του, των εφοδίων του δηλαδή, που συνηγορούν στη παρουσία του σε αυτή τη θέση. Το να είσαι δηλαδή εντός ενός συγκεκριμένου χρόνου και χώρου, να έχεις συγκεκριμένη ασχολία ή επάγγελμα και να έχεις εκπαιδευτεί ή να είσαι φυσικά προικισμένος, με άλλα λόγια, σύμφωνα με τους όρους της σύγχρονης γενετικής, να διαθέτεις τα συγκεκριμένα γονίδια που σου επιτρέπουν να αισθάνεσαι, να επικοινωνείς και να κάνεις αυτό που τελικά ταιριάζει επακριβώς στη θέση που κατέχεις.
Όπως ακριβώς πιστεύει ο καταναλωτής πως η ακραία, η έσχατη πράξη κατανάλωσης, θα τον απελευθέρωνε και θα έδινε αναδρομικά νόημα στη μελαγχολική μανία που τελικά ήταν η σύνθεση της ζωής του. Μια ψευδαίσθηση, ακραίας τελικής πράξης κατανάλωσης είναι και η καταστροφή του θεάματος του εμπορεύματος, ή ακόμα πιο πέρα η καταστροφή των διαχωρισμών στη διαδικασία παραγωγής τους. Κάτι που ήδη διαφαίνεται, για να μη πω βγάζει μάτι, στο χώρο των κοινωνικών δικτύων της infosphere , δηλαδή στα social media, όπου οι σχέσεις παραγωγού –καταναλωτή έχουν διαρραγεί με πρόσημο μια ακόμα εκδοχή της χειραφέτησης. Αυτή η κατάσταση ανήκει στη προσποίηση τρίτου βαθμού δηλαδή στη συνέχεια.
Labels: griots politics, play, politics, public space, social media
4 Comments:
Η μόνη μου ένσταση είναι ότι δε νομίζω να υπήρχε ποτέ πραγματική ενότητα στο ζωικό βασίλειο με εξαίρεση την επιβίωση και την εφαρμογή/διαπραγμάτευση του ενστίκτου, ούτε στον τρόπο πρόσληψης του αισθητού. Ίσως η μεγάλη μαγεία των παιχνιδιών να βρίσκεται στον τρόπο που ανταλλάσσουμε περιορισμούς, όσο περισσότερο επεκτείνουμε τον εγκλωβισμό μας μέσα από ερμηνείες και την κατανάλωση της παρουσίας τόσο αυξάνεται και το παιχνίδι της χειραφέτησης, αλλά ποιας; Ίσως αυτή η ανταλλαγή να μην είναι συμβιβασμός αλλά μορφή απελευθέρωσης μέσα στα ίδια τα όρια, τους περιορισμούς, αφού νομίζω ότι η περατότητα δεν μπορεί να συναλλαγεί με τίποτα άλλο πλην των σχέσεων που διαρρηγνύουν, εκφυλίζουν (γνωρίζουν) και συνθέτουν μόνο «όρια». Και επειδή μιλάμε για σχέσεις, ίσως πάντοτε να μας διαφεύγει ένα κομμάτι ή και περισσότερα από αυτά που ανθίστανται στον εκφυλισμό και παραμένουν αναλλοίωτα και ως εκ τούτου τα μόνα στοιχεία ελεύθερα (από σχέσεις). Να τολμήσω να το ονομάσω «ελευθερία των ορίων»;
Είσαι to the point σχετικά με τις δυνατότητες του παιχνιδιού. Έτσι το σκέφτομαι κι εγώ ,σαν ένα Conundrum
παραγωγής και κατανάλωσης εικόνων , ήχων κτλ που όμως αντίθετα από την agenta των κοινωνικών mega networks των εταιριών , εισάγει το play ανοιχτά. Άρα, δυνητικά περιέχει τη δυνατότητα της ΄΄βεβήλωσης΄΄ , δλδ της αποκαθήλωσης της ΄΄ιερότητας΄΄ της εργασίας.
Περίπου όπως το εννοεί ο Αγκαμπέν όταν μιλάει για τη χειραφέτηση σαν βεβήλωση μέσω του παιχνιδιού.
Σχετικά με την ενότητα, δεν πρόκειται για τίποτε άλλο από την ρητορική του ιδεαλισμού (πλατωνικού) που ως γνωστό παραπέμπει στη διαλεκτική της σχέσης μύθου-αλήθειας. Συνεχίζει όμως να αποτελεί τον κορμό της περιπέτειας της σκέψης έτσι κι αλλιώς. Ακόμα και η σπινοζικής προέλευσης ιδέα της immanence που ουσιαστικά αντιπαραβάλλεται σήμερα σαν αντίδοτο στη μεταφυσική της ιστορικότητας, δεν ξεφεύγει ακόμα -τουλάχιστον στη δική μου κατανόηση , μη τρελαθούμε κιόλας- από το φαύλο κύκλο του εγκλωβισμού στη ΄΄θεαματική΄΄σπηλιά .
είναι μακρύς ο δρόμος από τον κύκλο στη σπηλιά; ;)
όσο για το Υψηλό έως την ιστορικοποίηση, τι να πω.. νεύμα "αξιωματικό" απ' την πλευρά μου :)
μμ..δύσκολο..
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home